Het Belgische bedrijf Avesta Battery and Energy Engineering (ABEE) heeft een businessplan ter waarde van 1,4 miljard euro gepresenteerd voor de bouw van RomVolt. Het project, dat de eerste Roemeense batterijfabriek voor elektrische auto’s omvat, werd vanmorgen aangekondigd tijdens een launchevent in het oud stadhuis in Ninove. Met RomVolt zal Roemenië haar steentje bijdragen in de overstap naar groene technologie in de autosector.
RomVolt is de naam voor een toekomstige batterijcellenfabriek in Galati, Roemenië, met een totale productiecapaciteit van 22 GWh. Het bedrijf is goed voor een totale investering van 1,4 miljard euro. Celproductie is cruciaal voor de Europese Unie vanwege de huidige marktsituatie, waarin China de aanvoer van lithium-ioncellen domineert. Om op productioneel vlak niet langer afhankelijk te zijn van landen als China en om aan de toenemende Europese vraag te voldoen, zal meer productiecapaciteit dan ook nodig zijn.
RomVolt zal vooral accucellen leveren voor de auto-industrie, waar in Roemenië Renault/Dacia en Ford gevestigd zijn, maar ook voor de stationaire markt, omdat opslag nodig is voor de overgang naar duurzame energie.
RomVolt sluit aan bij de visie van de Roemeense regering om Roemenië te integreren in de waardeketen van accu’s op Europees niveau en wil van het land een bron van cellen maken voor de duurzame productie en het gebruik van accu’s in heel Europa.
Mijlpaal in duurzame energie voor Europa
“Deze samenwerking is een belangrijke mijlpaal in de duurzame energiesector en bevordert de sterke banden tussen ons bedrijf en de Roemeense regering”, vertelt Axel Decaluwé van ABEE. “De gezamenlijke inspanningen van ABEE, RomVolt en de Roemeense regering zullen de weg vrijmaken voor vooruitgang in duurzame energieoplossingen, waarmee onze inzet om klimaatverandering tegen te gaan en een groenere toekomst te creëren wordt bevorderd.”
Tijdens de persconferentie werd de Europese waarde van het project sterk benadrukt. “RomVolt zal niet afhankelijk zijn van de arbeid van Chinese en Japanse mijnwerkers. Die fout werd gemaakt door verschillende batterijfabrikanten in het verleden en dat willen wij niet op ons geweten hebben. Het gaat om een volledig Europees project waarbij we focussen op stabiliteit in de fabriek, maar ook op training en opleiding van ons personeel in samenwerking met meerdere universiteiten”, aldus Noshin Omar, oprichter en president van ABEE group. De Roemeense minister van Ondernemingsklimaat Ștefan-Radu Oprea voegt er nog aan toe dat het project de toekomstige band tussen Roemenië en België sterk zal beïnvloeden.
Hoewel premier Alexander De Croo (Open Vld) openstaat voor elke vorm van handel met China, beseft hij de impact dat dit project kan hebben op duurzame energie in ons continent. “Heel Europa zal de impact van dit project voelen, ook op vlak van het zoeken naar nieuwe energievormen. Het zal Europa in staat stellen om de Chinese invloed van zich af te schudden.”
Financieel
Zowel de lokale als Roemeense journalisten die aanwezig waren op het persmoment vroegen zich af wie de investering van 1,4 miljard euro voor zijn/haar rekening neemt. “Het project wordt gefinancierd door internationale banken en investeerders, maar ook voor een deel door de Roemeense overheid”, klinkt het bij ABEE-president Omar.
RomVolt is alweer een voorbeeld van het belang dat de autosector meer en meer hecht aan elektrische aandrijving. De batterijfabriek zou in 2026 volledig operationeel moeten zijn.
Naast de hierboven vermelde aanwezigen woonden ook burgemeester Tania De Jonge (Open Vld), schepenen Alain Triest, Joost Arents en Henri Evenepoel, de directeur-generaal van de interne markt Joaquim Nunes De Almeida, de voormalige minister van economie van Roemenië Florin Spataru en de burgemeester van het district Gala Ionut Florin Pucheanu de persconferentie bij.