Drie Vlaamse nutsbedrijven (De Watergroep, FARYS en Pidpa) zijn gestart met een pilootproject waarbij ze 70.000 digitale watermeters installeren bij klanten, verspreid over heel Vlaanderen.
Op 18 februari 2022 gebeurde de eerste installatie van zo’n digitale watermeter bij een jong gezin in Ninove. Dankzij een intensieve samenwerking met netbeheerder Fluvius verloopt de installatie van de digitale meter voor elektriciteit, gas en water gelijktijdig. Zo blijft de hinder voor klanten tot een minimum beperkt.
De digitale watermeter biedt heel wat voordelen ten opzichte van de analoge ‘mechanische’ watermeter. Het toestel kan zelf gegevens verzenden en ontvangen. Dat betekent in de eerste plaats minder werk voor klanten. Ze moeten bijvoorbeeld niet langer elk jaar hun meterstand doorgeven. Ook bij een verhuis of overname is de juiste meterstand op een bepaalde datum meteen duidelijk.
Daarnaast is de digitale meter duurzamer, omdat papieren invulkaartjes of rondrijdende meteropnemers niet langer van toepassing zijn. Klanten ontvangen automatisch hun waterfactuur op basis van de werkelijke meterstand. In de toekomst biedt deze watermeter nog meer mogelijkheden, zoals real-time inzicht in waterverbruik en meldingen bij abnormaal hoog verbruik.
Sleutelrol voor uitdagingen energie en water
Door de klimaatverandering kampt Vlaanderen vaker met droogte. We moeten beter inzicht krijgen in ons waterverbruik en waterlekken snel kunnen opsporen.
“Net om die uitdagingen te trotseren, spelen de digitale watermeters een sleutelrol. Daarom willen De Watergroep, FARYS en Pidpa ze tegen 2030 introduceren in heel Vlaanderen”, zegt Alexandra De Jonge, programmamanager Digitale Watermeter voor de waterbedrijven. “Ze worden net als de gasmeters gekoppeld aan de digitale elektriciteitsmeter van Fluvius en kunnen zo communiceren met de buitenwereld.”
De persoonlijke informatie van klanten, zoals verbruiksinfo of meterstanden, wordt op geen enkel moment gedeeld tussen de netbedrijven onderling. Alle klanten kloppen dus nog steeds aan bij hun gebruikelijke klantendiensten en aanspreekpunten.
De plaatsing van de digitale meters gebeurt aannemers Unit-T, TEAPlus en 3DM. Ze nemen elk een specifieke regio voor hun rekening, en nemen rechtstreeks contact op met de 70.000 betrokken klanten om een afspraak te maken. Elke technicus heeft een identificatiebadge van Fluvius en een sticker met het logo van de digitale watermeter.