Het Mobiel Sociaal Huis en de leerlingen van het zesde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen van het Hartencollege Secundair Onderwijs – Onderwijslaan in Ninove hebben hun schouders gezet onder het project Wandel & Babbel, met de bedoeling om het sociaal welzijn van ouderen te bevorderen.
Corona en eenzaamheid
Door de coronacrisis werd meer dan ooit duidelijk dat de mens nood heeft aan sociaal contact. De psychologische effecten van lockdowns en quarantaines zijn niet te onderschatten. Veel Ninoofse senioren hebben zich eenzaam en alleen gevoeld in deze periode. Eenzaamheid is een reëel probleem en heeft een negatieve invloed op het geluksgevoel. Dit probleem bleef niet onopgemerkt bij het Mobiel Sociaal Huis, een stadsproject waarbij een ploeg van professioneel gecoachte Ninoofse vrijwilligers alle 65+’ers telefonisch contacteert om te luisteren naar hun noden.
Wandel en babbel
Onderzoek wees uit dat een eenvoudige babbel een meerwaarde biedt binnen de hulpverlening. Daarnaast heeft wandelen een positief effect op het mentaal en fysiek welbevinden. Zo groeide het idee voor het Wandel & Babbel-project, waarbij leerlingen van de opleiding Gezondheids-en Welzijnswetenschappen van het Hartencollege Onderwijslaan samen met senioren wandelen en een babbeltje slaan.
“Het project past perfect binnen de doelstellingen van onze opleiding Gezondheids- en Welzijnswetenschappen. De leerlingen die deze richting volgen zijn sociaalvoelend en gaan graag om met mensen. Leren vanuit de concrete werkelijkheid is een absolute meerwaarde voor hen. Via stages en seminaries maken ze kennis met de gezondheids-en welzijnssector. In die zin past dit project absoluut binnen onze opleiding”, aldus Karin Couck, directeur Hartencollege Secundair Onderwijs – Onderwijslaan.
“Dit project is een fijne samenwerking tussen de school en ons Sociaal Huis”, vertelt Veerle Cosyns, schepen van Ouderenzorg. “De leerlingen kregen eerst een introductie over de werking van het Sociaal Huis, en bestudeerden o.a. de theoretische achtergrond rond eenzaamheid bij ouderen en communicatie. Via rollenspelen werden luister- en gesprekstechnieken ingeoefend. Sinds maart trekken de leerlingen twee keer per maand op pad voor een wandel en een babbel met senioren. Een win-winsituatie voor beide partijen.”
Het project is gestart als een pilootproject en kadert binnen de beleidsdoelstelling om uit te groeien tot een seniorenvriendelijke stad. Begin mei loopt het af Na een evaluatie zal bekeken worden of het project jaarlijks kan herhaald worden.