Sinds 1996 bewandelt het lokale Beyond The Labyrinth de fijne lijn tussen hard rock en metal met een focus op het melodieuze. Tegenwoordig doet de groep dat met een nieuwe frontman: Johan Lotigiers, voorlopig waarschijnlijk nog beter bekend als “de broer van Helmut Lotti”. Zijn stem is intussen al te horen op “Fear’s The Killer”, een heropname van een nummer uit 2011.
Ongeacht de mening van de doorsnee muziekcriticus valt de veelzijdigheid van de Gentse zanger Helmut Lotti niet te onderschatten. Drie decennia lang de planken veroveren, doe je immers niet zomaar. Zijn goes classic-albumreeks, eerbetoon aan Elvis Presley en zijn vermogen om verschillende muziekstijlen te tackelen hebben hem internationaal op de kaart gezet.
Vorig jaar besloot Lotti dat het iets steviger mocht. Niet veel later zag Hellmut Lotti Goes Metal het levenslicht, waardoor zijn uitgebreid repertoire alweer een wending nam. Een complete verrassing was dat niet, want het metalbloed stroomt ook door de aderen van zijn iets jongere broer Johan Lotigiers, die zanger Filip Lemmens vervangt in Beyond The Labyrinth. Hoe de wijziging in de bezetting verliep, waar “Fear’s The Killer” over gaat en wat de sleutel tot consistentie is, kom je te weten in ons interview met gitarist en vaste Beyond The Labyrinth bezieler Geert Fieuw. Hij had net een twee uur lang durende file achter de rug én nog een zeer muzikale avond voor de boeg.
INTERVIEW
Geert Fieuw: “Ik ben nu onderweg naar Ninove om mijn DI’s op te halen, dan ga ik naar het havengebied van Gent achter mijn digitale mixer, om dan door te rijden naar Oostburg in Nederland, waar ik twee groepen live mix.”
Radio Ninove: “Ik kan me voorstellen dat je er wel zin in hebt ondanks die ellendige file waar je door moest?”
Geert Fieuw: “Muziek is iets waar de batterijtjes van opladen, hé. Daar wordt een mens blij van. Ik hoef het jullie niet te vertellen!”
Radio Ninove: “Akkoord! En we moeten het natuurlijk hebben over jullie nieuwe single, “Fear’s The Killer”. Wat mogen luisteraars die het nog niet hebben gehoord ervan verwachten?”
Geert Fieuw: “Het is erg heavy. Misschien zelfs iets te heavy voor het Radio Ninove publiek. Ikzelf vind het een gigantische song. Het gaat erover dat je moet durven in het leven. Wie schrik heeft, komt nergens!”
Radio Ninove: “Radio Ninove durft al eens het zwaardere werk spelen, hoor! Maar stel dat je wordt gedwongen om dit nieuwe nummer in een hokje te duwen. Hoe zou je de stijl van het nummer omschrijven?”
Geert Fieuw: “Er zijn invloeden van een Iron Maiden en een Judas Priest in verwerkt. Het probleem is dat men die groepen vandaag eerder als hard rock bestempelt, terwijl Gojira (een Franse metalband die in juli een indrukwekkende show opvoerde tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Parijs, red.) de metaltroon bestijgt. Maar goed, ik kan ermee leven. Onze single is stevig, punt. En het is trouwens per ongeluk tot stand gekomen.”
Radio Ninove: “Per ongeluk, hoezo?”
Geert Fieuw: “Ik vroeg dus aan onze nieuwe zanger of hij ons kon vervoegen en dat deed hij. We zouden zijn intrede rustig aanpakken, echt op het gemakje. Maar het is nu eenmaal zo dat Classic 21 elk jaar een uitzending doet met muziek van alleen Belgische groepen. Normaal gezien stuur ik altijd wel een Beyond The Labyrinth nummer in voor deze uitzending, maar dit jaar dacht ik goh, wat moet ik nu insturen? En toen liet Helmut Lotti zelf aan Classic 21 weten dat zijn broer onze nieuwe zanger is. Plots was het alle hens aan dek. Toen dacht ik, oké, weet je wat we doen? We nemen een oude song opnieuw op, maken hem nog sterker en brengen hem uit als single. Vandaar lees je “2024” tussen haakjes in de titel als je het nummer opzoekt op Spotify.”
Radio Ninove: “Wat moeten we nog weten over jullie nieuwe frontman buiten het feit dat zijn broer tot de absolute top van zangers uit Vlaanderen behoort?”
Geert Fieuw: “Hij heeft zijn broer trouwens mede-geïnspireerd om zijn Helmut Lotti Goes Metal periode te lanceren. Johan is dan ook een authentieke hardrocker/metalhead. Hij staat al een jaar of elf op mijn radar, omdat hij gigantisch goed zingt. Zijn zangstijl, invloeden en de muzikale ideeën waarop hij broedt, zorgen ervoor dat ik nu nog dingen ontdek die anders voor mij een raadsel waren gebleven. Johan is ook iemand met een relativeringsvermogen. Iemand die al genoeg van het leven heeft gezien. De combinatie van dit alles zorgt ervoor dat hij nieuwe deuren opent voor ons, en daar kan je als muzikant alleen maar van dromen.”
Radio Ninove: “Fear’s The Killer” is dus vrij stevig, maar een akoestische aanpak schrikt jullie ook niet af. Heeft Beyond The Labyrinth intussen genoeg nummers om te bundelen in een soort akoestische verzameling? Een Unplugged-achtig album of live album naar het voorbeeld van Nirvana en Alice In Chains, bijvoorbeeld?
Geert Fieuw: “Goh, daar zeg je zoiets. Op vrijdag 18 oktober staan we alvast geboekt voor een privé-evenement waarbij ons werd gevraagd om puur akoestisch te spelen. We hebben inderdaad een aantal songs die akoestisch fantastisch klinken, en waarvan de boodschap op die manier nog harder binnenkomt. Misschien moeten we onze twee gezichten, power en subtiliteit, meer en meer uitspelen.”
Radio Ninove: “Vertel eens hoe de bezetting van Beyond The Labyrinth er tot nu toe heeft uitgezien. Is die al een aantal keer veranderd of bleef die eerder stabiel?”
Geert Fieuw: “Laat ons zeggen dat ik de stabiliteit ben (lacht). Ik ben altijd het enige consistente lid van Beyond The Labyrinth geweest. Telkens wanneer we een nieuw album opnemen, zorgen we ervoor dat iedereen betrokken is bij het schrijfproces, het concept van het album, de auteursrechten, etc. Op het ogenblik dat het iemand begint te vervelen, hoop ik gewoon dat die persoon niet met slaande deuren vertrekt, maar in schoonheid.”
Radio Ninove: “Kon jullie vorige zanger in schoonheid vertrekken?”
Geert Fieuw: “Jazeker! Filip zat naast Beyond The Labyrinth in nog twee andere groepen en vond dat hij te veel hooi op zijn vork nam. Hij heeft ons op tijd verwittigd van zijn keuze, waardoor we een héél speciale slotshow in elkaar konden boksen met zowel Filip als Johan, onze nieuwe zanger. Ze hebben elk een helft van de set gezongen en in het midden brachten ze samen “Breaking The Law” van Judas Priest. Dat was ongelooflijk leuk om te doen. Zo veranderde afscheid nemen van iemand waar ik lang mee samenwerkte in een positieve ervaring.
Radio Ninove: “Mogen we zeggen dat de nieuwe single een voorproefje is van een nieuwe EP of zelfs een album?”
Geert Fieuw: “Dat mogen jullie zeggen, ja. Op dit moment willen we zoveel mogelijk ideeën verzamelen en blauwdrukken maken. Uiteindelijk breien we daar een einde aan en maken we een selectie van nummers om af te werken. Dat deel van het proces mag niet te moeilijk zijn. Als een nummer leuk klinkt, dan gaan we er gewoon voor.”
Radio Ninove: “Zijn jullie dan al op zoek naar een rode draad binnen die selectie?”
Geert Fieuw: “Wel, Johan is toevallig een bordspellenspecialist. Onlangs toonde hij me iets van Dungeons & Dragons en dat intrigeerde me wel. Samen met hem zoek ik nu dus een muzikale link met spelletjes. We kunnen er natuurlijk ook een metafoor voor het leven van maken. Als in, we spelen en vandaag verliezen we, maar we leren genoeg bij om morgen te winnen!”
Radio Ninove: “Beschrijf je hier een project voor in de nabije toekomst of moeten we toch nog even op onze honger blijven zitten?”
Geert Fieuw: “Ik vrees voor het tweede. Het zal geen werk van lange adem zijn, maar het is zeker niet voor dit jaar. Er is nog werk aan de winkel en daarvoor moeten we elkaar enthousiast maken. De blauwdrukken zijn nog niet af en onze live reputatie krijgt voorrang.”
Radio Ninove: “Toch vinden we het indrukwekkend hoe jouw band consistent blijft in het uitbrengen van nieuwe muziek. Wat is het geheim achter die consistentie? Wat maakt dat je blijft duwen op dat gaspedaal?
Geert Fieuw: “Koppigheid! Maar vooral het feit dat muziek schrijven me blij maakt. Geef me een gitaar en ik tokkel er op los. Ik ben ook iemand die over letterlijk alles een nummer zou kunnen schrijven.”
Bij deze een subtiele hint naar Beyond The Labyrinth om Radio Ninove op eender welke manier te verwerken in een of meerdere van hun nieuwe songtekst(en). Alles wat de groep tot nu toe uitbracht is beschikbaar op Spotify, inclusief demo’s, alternatieve versies en natuurlijk ook de nieuwe single.