Nieuws Ninove

Ninove introduceert “Loket Aan Huis” voor minder mobiele inwoners

In Ninove is een belangrijke stap gezet om de dienstverlening aan minder mobiele inwoners te verbeteren. Het stadsbestuur heeft het initiatief “Loket Aan Huis” gelanceerd, dat speciaal is ontworpen voor mensen die niet langer zelfstandig naar het stadhuis kunnen gaan.

Eenvoudiger aanvragen van identiteitsdocumenten

Veel mensen zijn afhankelijk van vrienden of familie om hun administratieve verplichtingen te vervullen, zoals wanneer ze een nieuwe elektronische identiteitskaart (E-ID) aanvragen. Hieraan is vaak verschillende complicaties verbonden: documenten ondertekenen, betalingen uitvoeren en de identiteitskaart ophalen. Met het nieuwe “Loket Aan Huis” wordt deze procedure aanzienlijk vereenvoudigd.

Betaling en doktersattest

Burgemeester Guy D’haeseleer legt uit hoe het werkt. In eerste instantie moet er nog een vriend of familielid langskomen bij de stad om te betalen en een doktersattest te overhandigen. Het bevestigt dat de betrokkene niet zelf naar het stadhuis kan komen. Maar vanaf dat moment gebeurt alles bij de mensen thuis. Dit omvat een foto nemen, vingerafdrukken afnemen en handtekeningen plaatsen. Alles kan in één handeling uitgevoerd worden. Ook als de identiteitskaart gereed is, komt een medewerker van de dienst bevolking deze bij de mensen thuis activeren.

Eerste succesverhaal in Ninove

Op donderdag vond de lancering van het “Loket Aan Huis” plaats. De eerste gebruiker, een vrouw uit Ninove die zich niet meer alleen naar het stadhuis kan begeven, werd op warme wijze geholpen. Haar blijdschap over deze nieuwe service is een duidelijk teken dat het stadsbestuur met dit initiatief een waardevolle bijdrage levert aan het leven van minder mobiele inwoners.

Verbetering van de dienstverlening

Dit initiatief is meer dan alleen een administratieve vereenvoudiging. Het is een belangrijke stap naar een betere en toegankelijkere dienstverlening voor alle Ninoofse inwoners. De gemeente werkt ook aan de mogelijkheid om betalingen met de gsm te regelen. Dit zal verdere verplaatsingen voor het aanvragen van een nieuwe identiteitskaart in de toekomst overbodig maken. Het “Loket Aan Huis” is dus niet alleen een verhoging van de toegankelijkheid, maar ook een teken van zorg voor de gemeenschap.