De Ninoofse politie stelt een stijging van het aantal gevallen van oplichting/helpdeskfraude vast. Deze vorm van oplichting gebeurt door personen die zich voordoen als bankmedewerker of een medewerker van een officiële instantie (Cardstop, Federale Politie, etc.). Vooral senioren worden geviseerd bij deze manier van oplichting.
De politie deelt hieronder tips over wat je moet doen in geval van fraude:
Hoe gaan oplichters te werk?
Oplichters bellen hun slachtoffers op om te zeggen dat er fraude werd vastgesteld op hun rekening. Ze winnen hun vertrouwen, omdat ze beschikken over enkele persoonlijke gegevens zoals een naam of geboortedatum. Mogelijks vragen ze naar wachtwoorden en codes of laten ze de slachtoffers een aantal bankverrichtingen doen (bv. geld overschrijven naar een andere rekening). De slachtoffers hangen soms urenlang aan de telefoon, waardoor ze niemand kunnen verwittigen. In meerdere gevallen komt de oplichter aan de deur en laat hij/zij het slachtoffer eventueel nog enkele verrichtingen uitvoeren via een computer of smartphone. Hij/Zij laat het slachtoffer sommen overschrijven of online aankopen doen. In sommige gevallen nemen ze zelfs bankkaarten en smartphones mee. Achteraf worden de bankkaarten misbruikt om aankopen te doen.
Wat als je wordt gebeld door jouw bank of een officiële instantie?
- Wees steeds waakzaam. Een echte bankmedewerker of officiële instantie zal nooit iemand opbellen om te vragen naar persoonlijke gegevens, wachtwoorden of codes;
- Een echte bankmedewerker of officiële instantie zal nooit langskomen naar aanleiding van fraude. Ga niet in op voorstellen om bij jou thuis langs te komen en verbreek meteen het contact. Krijg je toch bezoek, bel dan meteen 101/112. Probeer zoveel mogelijk gegevens te onthouden: persoonsbeschrijving, nummerplaat van het voertuig, etc.
- Geef nooit persoonlijke gegevens, wachtwoorden of codes door via de telefoon. Download ook nooit op vraag programma’s op je computer, laptop of gsm. Hierdoor geef je de oplichters de volledige controle over jouw toestel.
Twijfel je? Haak in en informeer dan bij jouw eigen bankkantoor via een door jou gekend telefoonnummer (niet via een contactnummer dat je krijgt van de oplichters).
Toch slachtoffer? Snelheid is van belang!
- Bel onmiddellijk Card Stop (078 170 170) om je bank- of kredietkaart(en) te blokkeren;
- Breng de bank(en) op de hoogte;
- Kom meteen langs bij de politiediensten of verwittig 101/112.
Wat zijn nuttige gegevens die helpen om klacht neer te leggen?
- Bankgegevens en eventuele serienummers of IMEI-nummers;
- Het toestel waarop de fraude werd gepleegd;
- Een print met nuttige bewijzen (bv. bericht, mail, screenshots, …);
- Info over de verdachte: uiterlijke kenmerken, gesproken taal/tongval, voertuig en nummerplaat, naam, telefoonnummer, e-mailadres, rekeningnummer, etc.
Verwittig vrienden, familie en kennissen hierover en breng hen op de hoogte van de valkuilen.