In opdracht van de stad Ninove startte SOLVA met een voortrajectstudie voor een toekomstige herinrichting voor het bedrijventerrein IZ2, gelegen aan de Pamelstraat-Oost en Nederwijk-Oost. Het is een ambitieuze stap in de richting van een duurzame en klimaatneutrale toekomst voor het bedrijventerrein. Deze transformatie geeft zuurstof aan het ondernemersklimaat in de regio.
Dit initiatief, gestart in februari 2023, wil het bedrijventerrein transformeren en revitaliseren tot een dynamische en duurzame werkplek. Dit voortraject zal naar verwachting twee jaar duren. De eerste fase van inventarisatie is bijna afgerond. In die periode hebben de stad en SOLVA aandachtig geluisterd naar de noden en wensen van de bedrijven, de lokale ondernemers, de directe omwonenden en de werknemers. De nauwe samenwerking tussen alle betrokkenen vormt een essentiële bouwsteen voor het succes van dit project.
Herinrichtingsplan
Al deze input is intussen grondig geanalyseerd en zal worden meegenomen in de ontwerpfase, die binnenkort van start gaat. Het eindresultaat zal een herinrichtingsplan zijn met een concreet actieplan, dat als leidraad dient voor de toekomstige heraanleg van het openbaar domein en de verdere verduurzaming van het bedrijventerrein.
Subsidie
Om dit project te ondersteunen, heeft de stad Ninove een subsidie van 88.499 euro ontvangen van het Vlaamse Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO). Dat bedrag dekt de helft van de studiekosten. Deze financiële injectie getuigt van het belang dat de Vlaamse overheid hecht aan deze duurzame stadsontwikkeling en innovatie.
Eerste bedrijventerrein
IZ2 was in 1960 het eerste erkende bedrijventerrein van Ninove. Het heeft zich door de jaren heen steeds verder ontwikkeld. In de jaren ’60 en ’70 werd de infrastructuur aangelegd en vestigden er zich steeds meer bedrijven. In 1967 startte de NMBS zelfs met de ontwikkeling van een spoorlijn om het bedrijventerrein ook per spoor te ontsluiten voor het goederenverkeer. Sinds de jaren ’90 zijn alle percelen op het terrein ingenomen door bedrijven. Maar vandaag wordt de noodzaak tot vernieuwing duidelijk. Het terrein heeft een verouderd patrimonium, een soms weinig intensief ruimtegebruik, een aanzienlijke parkeerdruk – vooral voor vrachtwagens – en een gebrek aan veilige infrastructuur voor zachte weggebruikers. Aangezien 30% van het bedrijventerrein gevoelig is voor overstromingen, is er ook dringend nood aan een verhoogde klimaatbestendige aanpak.